Lesprogramma “Storm in de kerk”

Inhoud les

In dit lesprogramma maken de leerlingen kennis met de geschiedenis van de Reformatie en ligt de focus op hoe de Beeldenstorm en Reformatie in Zwolle verlopen zijn. Dit gebeurt aan de hand van het verhaal van twee verschillende kerkgebouwen: de Grote kerk/Michaëlskerk (nu het Academiehuis) en de Onze Lieve Vrouwe kerk (nu de Basiliek van Onze Lieve Vrouw ten Hemelopneming). Als onderdeel van dit lesprogramma bezoeken de leerlingen beide locaties. Het lesprogramma bestaat uit drie lessen:

  • De eerste les vindt plaats in de klas en zal gegeven worden door de groepsleerkracht. Het is een voorbereidende les op het bezoeken aan de Grote kerk en de Basiliek. In deze les doen de leerlingen kennis op over de Reformatie in Nederland en specifiek in Zwolle. Deze les is van belang om de rondleiding in de kerken goed te kunnen volgen.
  • In de tweede les gaan de leerlingen onder begeleiding van een museumdocent op bezoek bij de Grote Kerk en de Onze Lieve Vrouwe Basiliek. Hierbij is er ook de mogelijkheid om de Peperbus te beklimmen. Het beklimmen van de Peperbustoren duurt ongeveer 20 min.
  • De derde, afsluitende les, zal weer op school plaatsvinden en zal worden gegeven door de groepsleerkracht. In deze laatste les wordt er teruggekeken op het bezoeken van de kerken en wordt de kennis die is opgedaan in de eerste twee lessen samengevat en verwerkt in een eindopdracht.

 

Leerdoelen van dit lesprogramma. De leerling:

… weet wat de aanleiding voor de Reformatie was.

… weet wat de Reformatie en de Beeldenstorm zijn en hoe dit in Zwolle verliep.

… weet wat de hagenpreken en schuilkerken zijn.

… weet dat Bijbelteksten eerst alleen in het Latijn te lezen waren en dat daar tijdens de Reformatie verandering in kwam.

… weet wie Thomas a Kempis was en de rol die hij speelde binnen de Moderne Devotie.

… leert nadenken over de waarde van erfgoed en weet waarom het belangrijk gevonden wordt om voorwerpen uit het verleden te bewaren.

… leert meer over materieel erfgoed uit de (late) middeleeuwen en de daaropvolgende eeuwen.

… leert over de verschillen en overeenkomsten tussen het leven van toen en de huidige tijd en kan deze benoemen.

… bezoekt de Grote Kerk (Academiehuis) en de Basiliek (Peperbus) en doet op interactieve  wijze kennis op over beide erfgoedlocaties.

… leert verbanden leggen tussen verschillende historische gebeurtenissen en tussen de beide kerkgebouwen.

… leert door kritische beschouwing en discussie meer over de betekenis en functie van  spotprenten.

… verwerkt de opgedane kennis door middel van een verdiepende opdracht.

… weet wat een ribgewelf is.

… onderzoeken verschillende objecten in het kerkinterieur.

… weet wie Franciscus van Assisi was.

… weet dat heiligen binnen de Katholieke kerk een belangrijke plaats innemen.

… weet dat de kerken verschillende functies hebben gehad en kan deze benoemen.

… kan uitleggen hoe de twee kerken aan hun namen zijn gekomen.

… kan beargumenteerd keuzes maken wat betreft de verhalen die de historische objecten vertellen.

… verwerkt de opgedane kennis door middel van een verdiepende opdracht.