Inhoud lesprogramma
Waarom heet Zwolle eigenlijk Zwolle? Wat betekent het om een Hanzestad te zijn? Hoe zag de stad eruit in de middeleeuwen? En wat was HET product dat Zwolle rijkdom bracht in de 15e eeuw? Dit alles ontdekken de leerlingen in ANNO, Stadsmuseum Zwolle aan de hand van interactieve vraaggesprekken en opdrachten.
Aan het eind van de les:
– Hebben leerlingen kennis gemaakt met ANNO, Stadsmuseum Zwolle;
– Weten de leerlingen hoe de stad Zwolle aan haar naam komt;
– Kunnen de leerlingen uitleggen waarom de stad Zwolle juist op deze plek gebouwd is;
– Kunnen de leerlingen de ligging van Zwolle aanwijzen en vertellen waarom Zwolle een andere functie had dan andere Hanzesteden in de omgeving;
– Weten leerlingen dat Zwolle een Hanzestad was en kunnen ze uitleggen wat dat ongeveer inhoudt;
– Hebben de leerlingen kennis gemaakt met Bentheimer Zandsteen (belangrijk handelsproduct uit de Hanzetijd) en weten ze dat het in vrijwel alle belangrijke monumentale gebouwen in Zwolle is terug te vinden;
– Weten de leerlingen dat archeologen in het museum ons helpen om in kaart te brengen wat zich in het verleden in Zwolle heeft afgespeeld;
– Kunnen leerlingen uitleggen wat de functie was van stads- en familiewapens en (her)kennen ze het stadswapen van Zwolle.